Algemeen

Bumperkleven oplossing van fileprobleem?

Door

op

Grote ergernis van de automobilist: verplicht op de rem trappen terwijl de file nog kilometers verderop is. Toch is het een passende maatregel om bij een wegversmalling de doorstroming te kunnen garanderen. Maar wanneer kun je nu het beste op de rem staan?

Stel dat er van de drie rijstroken één onbruikbaar is. Op het versmalde deel, voorbij de bottleneck, rijdt het verkeer 130 km/uur. De ANWB adviseert dan, in verband met de menselijke reactietijd, om 2 seconden afstand tot de voorganger te bewaren.

De vraag is: wat is het beste voor de doorstroming?

  1. 5 seconden afstand
  2. 2 seconden afstand
  3. 1 seconde afstand

Het antwoord vind je onderaan de pagina.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Antwoord
Het verkeer bij B rijdt 130 km/uur, ofwel 36,1 meters per seconde. Als alle bestuurders zich aan het advies van 2 seconden houden, neemt – bij een gemiddelde wagenlengte van 4 m – elke auto 2 × 36,1 + 4 = 76,2 meter van de weg in beslag. Bij ‘filerijden’ kost het passeren van één auto bij B een tijd van 76,2/36,1 = 2,11 seconden. Elke minuut komen er dan voor beide rijstroken samen 2 × 60/2,11 = 57 auto’s voorbij. Om opstoppingen te vermijden mag dus elk van de drie stroken bij A maximaal 19 auto’s per minuut ‘aanvoeren’. Geloof het of niet: daarbij hoort een snelheid van ruim 12 km/uur!

Voor 5 seconden afstand – bij gelijkblijvende wagenlengte – neemt elke auto 184,5 meter in beslag. Dat betekent dat het passeren van één auto dan 5,11 seconde duurt. Per minuut is dat 2 × 60/5,11 = 24 auto’s. Dat betekent dat er per strook bij A maar 8 auto’s voorbij mogen komen, en dat geeft een snelheid van nog geen 6 km/uur.

Op zo’n getal zullen de matrixborden boven de weg niet berekend zijn. Het kan veel vlotter als we met zijn allen afspreken om niet twee, maar slechts 1 seconde ‘afstand’ te bewaren. Op het brede stuk kun je dan het gas intrappen tot maar liefst 22 km/uur! Voor de sportievelingen: ongeveer 85 km/uur is er nog uit te halen wanneer de auto’s op een kleine vaste afstand van elkaar gaan rijden.

Het juiste antwoord is dus c. Maar: ‘bumperkleven’ bij 130 km/uur als oplossing van het fileprobleem? De verkeersveiligheid zal er in geen geval op vooruit gaan…