Nieuws

Faalmuseum

Door

op

Niet alle producten die op de markt gebracht worden zijn even succesvol. Sommige kosten hun producenten meer geld dan ze opleveren. Toch kun je er iets van leren. Daarom heeft een Zweedse psycholoog een heus ‘faalmuseum’ geopend.

De Ford Edsel, of de DivX ‘wegwerp-dvd’… wie kent ze nog? Dit zijn slechts twee van de voorbeeldjes die je in het faalmuseum tegen kunt komen. Deze producten waren bedoeld om te innoveren, maar werden het toch nét niet. Zo verloor autofabrikant Ford miljarden dollars vanwege de Edsel uit 1958. Het ‘innovatieve’ aan dit model was dat de versnellingspook in het stuur was verwerkt in de vorm van knoppen. Je moest op het stuur duwen (als bij een claxon) om te kunnen schakelen. Ford creëerde een hele hype om deze moeilijk bestuurbare auto – de auto werd zelfs het centrale thema van een televisieshow!

Samuel West is de oprichter van het museum in Helsingborg. „Falen begint al vroeg, wanneer je als kind iets kapotmaakt. Niemand zegt dan: ‘Wat fijn voor je, je leert wat over je omgeving’. Daarom wordt falen al snel als iets negatiefs gezien.” Volgens West zijn mensen daarom snel geneigd hun fouten weg te stoppen. Ook bedrijven denken liever niet terug aan producten die miljoenen hebben gekost. Dat is jammer, vindt West. „In plaats van te leren van fouten springen ze naar de volgende uitvinding.”

West heeft met zijn faalmuseum een nobel doel op het oog: „Het punt dat ik met mijn museum wil maken is dat je je mislukkingen deelt, zonder dat je daarop wordt afgerekend.” Van je fouten kun je leren. En niet alleen dat, ook anderen kunnen van je fouten leren. Wat dat betreft is het dus helemaal niet erg om een keer een uitglijder te maken.