Algemeen

In Weet Magazine: Zo worden megabruggen gebouwd

op

Om een ravijn of kloof te overbruggen, moeten halsbrekende toeren worden uitgehaald. Want hoe bouw je een honderden meters lange brug over een gapende diepte? Een verhaal over duizelingwekkend millimeterwerk.

’s Zomers togen duizenden Nederlanders naar Italië. Velen daarvan komen onderweg, vlak voor Koblenz in Duitsland, bij de brug over de Moezel. De brug is met 136 meter indrukwekkend hoog. Het was tijdens de bouw, tussen 1969 en 1972, dan ook de hoogste autobrug ter wereld. Vakantiegangers zullen zich geregeld afvragen: hoe hebben ze dat voor elkaar gekregen?

Viaduct van Millau

In Europa baarde in 2004 de komst van het Viaduct van Millau in Zuid-Frankrijk veel opzien. Met de aanleg van deze tweeënhalve kilometer lange brug, die een diep dal overspant, werd de route Parijs-Perpignan via Clermont-Ferrand in één keer een snel alternatief voor de andere twee routes naar de Middellandse Zee.  De aanleg van de Millau-brug duurde bijna drie jaar. De brug is nog steeds de recordhouder als het gaat om de hoogste pijlers ter wereld: 343 meter. Dat maakt het viaduct tot een attractie op zich, met een uitzichtplatform en een bezoekerscentrum.

Tuibrug

Hoe kunnen dit soort immens hoge bruggen worden gebouwd? Het begint bij gedetailleerde berekeningen, die in de praktijk vrijwel tot op de millimeter nauwkeurig moeten kloppen.

Staal en beton zijn de belangrijkste materialen die bij het bouwen van bijna alle bruggen worden ingezet. Bij kleine overspanningen zijn liggerbruggen (waarbij het wegdek op onderliggende draagbalken wordt gelegd) of plaatbruggen (waarbij de brug uit een enkele betonnen plaat bestaat) afdoende. Voor het grotere werk, zoals valleien en kloven, moet er echter zwaarder en vooral vernuftiger geschut worden gebruikt om een veilige brug te garanderen. De meest geschikte oplossing is dan de tuibrug, waarbij het stalen brugdek is opgehangen aan dikke kabels – de tuien – die aan pijlers zijn bevestigd. Hierdoor wordt het gewicht van het dek door de kabels via de (trekkende) pijlers naar de fundering afgevoerd. In het geval van het 32 meter brede en ruim vier meter dikke Viaduct van Millau gaat het om 36.000 ton (ofwel 36 miljoen kilo) dat met 154 kabels aan zeven enorme brugpijlers hangt.

Meer over de bouw van megabruggen is te vinden in het decembernummer van Weet Magazine dat op donderdag 30 november verschijnt.