Mens

Mediagebruik zit in je genen

Door

op

Online media zijn tegenwoordig niet meer weg te denken. Toch besteedt niet iedereen evenveel tijd en aandacht aan deze moderne kanalen. En volgens een studie van King’s College London wordt dat gebruik van online media sterk beïnvloed door je genen.

Onderzoekers keken naar meer dan 8500 tweelingen uit de Twins Early Development Study (TEDS). Ze vergeleken eeneiige tweelingen,  die honderd procent dezelfde genen hebben, en twee-eiige tweelingen, die genetisch gezien van elkaar verschillen. Ook keken onderzoekers naar omgevingsfactoren. Zo waren ze in staat om te zien welke relatie genen hebben tot mediagebruik.

Het verschil in online mediagebruik wordt voor ongeveer een derde door erfelijkheid bepaald, stelden de onderzoekers. Om specifieker te zijn: bij entertainment voor 37 procent, bij educatie voor 34 procent, bij gamen voor 39 procent en sociale netwerken voor 24 procent. Unieke omgevingsfactoren, zoals toegang tot of toezicht op media, verklaren de rest van de verschillen in online mediagebruik.

De uitkomsten tonen aan dat mediagebruikers geen passieve ontvangers zijn. “Onze bevindingen botsen met de populaire theorieën over media-effecten,” zegt Ziada Ayorech, hoofdauteur van het onderzoek. “Media worden vaak gezien als iets externs wat invloed heeft op ‘hulpeloze’ gebruikers. Het feit dat verschillen in DNA een aanzienlijke invloed hebben op het gebruik van media, zet de consument in de bestuurdersstoel.”