Nieuws

Nepwezens in een echt pretpark

Door

op

Themaparken trekken jaarlijks duizenden bezoekers. Maar hoe blijf je ‘nieuw’ voor een generatie die de wereld door hun smartphone bekijkt? Met augmented reality kun je pretparken ‘tot leven’ laten komen.

Het Britse bedrijf Holovis heeft een idee om je pretparkbezoek te verlevendigen met behulp van augmented reality. Deze technologie kwam vorige zomer uitgebreid in het nieuws. Zo was er de rage rondom Pokémon GO, een spel waarbij je met je smartphone virtuele beestjes kunt vangen in de echte wereld, en natuurlijk de dinoplaatjesactie van de Albert Heijn.

Voor augmented reality heb je niet veel meer nodig dan een smartphone met camera. Met behulp van een speciale app kun je allerlei ‘extra’s’ op je scherm laten verschijnen die er in het echte leven niet zijn. In het geval van een pretpark kun je denken aan (mythologische) dieren die thematisch aan een achtbaan zijn verbonden.

Met apps en spellen kun je ‘de realiteit uitbouwen’. Maar of je dat moet willen? Het gevaar is dat je door dit soort virtuele toevoegingen de echte werkelijkheid maar saai gaat vinden. En dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.