Mens

Water nóg gezonder dan gedacht

op

Het zal voor niemand een verrassing zijn; water is een verstandige dorstlesser. Het drinken van water vult vocht in je lijf aan, zonder dat je ongezonde voedingsstoffen tot je neemt. Uit recent onderzoek blijkt echter dat er nóg meer voordelen zijn aan het drinken van water. Het zou ervoor zorgen dat je minder suiker, vet, zout en cholesterol tot je neemt!

Een Amerikaans onderzoek onder 18.300 volwassenen laat zien dat je maar één procent meer water hoeft te drinken om tot een gezonder voedingspatroon te komen. Het onderzoek toont aan dat één of meerdere glazen water ervoor zorgen dat er 68 tot 205 calorieën en 0,8 tot 2,4 gram zout minder worden geconsumeerd. Uit het onderzoek blijkt ook dat de suikerinname met 5 gram en de inname van cholesterol met 7 tot 21 gram verlaagd worden.

Het inkomen, afkomst, lichaamsgewicht en opleidingsniveau hadden weinig invloed op deze gezondheidsvoordelen. Alle subgroepen gingen gezonder eten. Er kan dus gezegd worden dat bijna iedereen die gezonder wil eten voordelen kan ervaren van een extra glas water op een dag. Maar overdrijf het niet. Overal waar ‘te’ voor staat, is niet goed. Zo ook met water. Dus ga niet ineens liters extra water drinken om de decemberkilo’s kwijt te raken. Wanneer je dit wel doet, riskeer je namelijk een tekort aan mineralen (en veel onnodige wc-bezoekjes ;)).

Bron: R. An, J. ‎McCaffrey. Plain water consumption in relation to energy intake and diet quality among US adults, 2005-2012. Journal of Human Nutrition and Dietetics, 2016.